Ruben
Hoi mede-spelfanaten!
Van kleins af aan speel ik bord- en kaartspellen. Naast het spelen van een goed spel, vind ik het inmiddels ook heel leuk om spellen te ontwerpen.
Hoe dat zo gekomen is, lees je hieronder...
Ruurd
Hallo allemaal,
Zolang ik me kan herinneren, houd ik van spelletjes!
Lees hieronder hoe ik naast liefhebber ook spelontwikkelaar ben geworden:
Het verhaal van Ruben
“De passie voor spellen zat er bij mij al vroeg in. Als kind speelde ik al vaak wat ‘grotere’ spellen zoals Hotel en Risk, maar ook Yahtzee, Mastermind en Rummikub kwamen op tafel. Rummikub speelde ik vaker bij mijn oma. Ik vond het dan altijd geweldig om in mijn hoofd alles om te gooien en het vervolgens op tafel uit te voeren. Soms kwam het dan niet helemaal uit en dan moest alles worden terug gelegd…
Toen ik ouder werd zag ik dat er veel meer spellen waren dan de spellen die ik kende. Het bekendste voorbeeld is wellicht Kolonisten van Catan. Tijdens mijn studententijd heb ik dat eindeloos veel gespeeld, onder andere met Ruurd. Tijdens een potje Catan kon het er soms heftig aan toe gaan, waarbij er veel op elkaar werd ingepraat om een actie juist wel of niet te doen. Over het algemeen denk ik dat ik als speler best redelijk ben (als ik bovenaan sta is het logisch dat ik word geblokkeerd), maar misschien kunnen anderen daar beter over oordelen, haha.
Samen met Ruurd en andere vrienden begon ik, na de Catan-hype, een kaartspel te spelen wat veel mensen in mijn omgeving niet kenden. We kregen toen samen met een vriendin het idee om dat spel uit te gaan geven, omdat we vaak positieve reacties op dat spel kregen. Achteraf bleek het wel erg veel te lijken op een bestaand spel (Tichu), maar het begon toen wel te kriebelen om zelf spellen te bedenken en uit te geven. Toen begon ik pas echt goed na te denken over wat een spel uniek maakt en waarom het leuk is.
Ik vind het leuk om te zien dat elk spel zijn eigen publiek heeft. Op spellenavonden met vrienden speel ik vaker strategiespellen zoals El Grande of Agricola, terwijl ik met gelegenheidsspelers eerder Ticket to Ride, Qwirkle en inmiddels ook Spexxx speel. Als we met een grote groep zijn vind ik het leuk om bijvoorbeeld Codenames of 30 seconds te spelen.
Het eerste ontwerp van Spexxx, een handgetekende versie, zat al redelijk goed in elkaar. Ruurd was gelijk enthousiast na het eerste testpotje, dus dat gaf veel energie om door te gaan. We hebben wel geworsteld met de ‘kleine - en grote straat’. Op het speelveld staan alle combinaties van twee tot vijf dobbelstenen, maar ‘kleine - en grote straat’ moesten in het speelveld worden verwerkt. Dat hebben we nu op een hele natuurlijke manier opgelost, maar daar zijn wel heel wat testsessies aan vooraf gegaan. Op het uiteindelijke resultaat ben ik best een beetje trots! Ook ons tweede spel, Kwis 't! is uiteindelijk heel mooi geworden. Daar zijn eindeloos veel uren in gaan zitten, maar het resultaat mag er zijn!"
Het verhaal van Ruurd
"Zolang als ik zelf kan herinneren ben ik gek van spelletjes. Ik ben de middelste van drie kinderen. Ik heb een oudere broer om tegen op te boksen en om van te winnen. Als hij geen spel wilde spelen, dan kon ik altijd nog terecht bij mijn zusje, vriendjes uit de straat en anders wel bij m’n pa en ma. In het begin speelden we Yahtzee, Rummikub en Barricade. Later ook Risk, Monopoly en schaken. Ik had een haat-liefde verhouding met spelletjes, want ik kon helemaal niet tegen mijn verlies. De enige keer dat ik in het ziekenhuis heb gelegen was omdat ik een gat in mijn lip viel, omdat ik kwaad was dat ik verloren had met een spelletje, kun je nagaan. Met judo- en schaakles hebben ze me rustiger gekregen…
Bijna elke zondag gingen we naar opa en oma. En dat was één groot speelhol. Buiten én binnen. Er waren neefjes om mee te risken, opa om mee te rummikubben en te schaken en we speelden een door de familie zelf bedachte variant op Yahtzee (misschien ooit nog eens uitgeven). In deze tijd is de fundering gelegd voor mijn passie voor spellen.
In de brugklas kwamen Ruben en ik bij elkaar in de klas. Met Ruben speelde ik vooral Hotel. Nog steeds een tof spel! In deze tijd speelde ik veel en de passie groeide. De basis voor Waterfall Games is echter wat later gelegd. In de eerste jaren op de universiteit ontmoette Lieke en ik elkaar. Lieke komt uit een echt spelletjesnest. In die tijd komt ook Kolonisten van Catan uit. We speelden letterlijk nachten lang Catan. Ook met Ruben speelde ik uren Catan. Deze tijd heeft zeker bijgedragen aan onze samenwerking van nu.
Toch komt de eerste echte poging tot het zelf uitbrengen van een spel vanuit een hele andere hoek. Een vriendin introduceert een Chinees spel, dat niet op de Nederlandse markt te koop is. We besluiten met zijn drieën te onderzoeken of we dit spel uit kunnen brengen. Helaas bestaat er al een soortgelijke versie. De hoop op het uitbrengen van dit spel vervliegt, maar de wens groeit. Ruben en ik beginnen samen na te denken over nieuwe spelconcepten, thema’s en spelmechanismen. Al snel hebben we legio ideeën voor nieuwe spellen. We richtten Waterfall Games op en de plannen zijn duidelijk.
Het gevolg is dat Ruben en ik binnen anderhalf jaar Spexxx ontwikkelen en op de markt brengen. Mijn droom is in vervulling gegaan! Het is geweldig om te merken dat mensen jouw spel tof vinden. Dat geeft echt een enorme kick en ik merk dat het verslavend werkt..."